کد مطلب:97329 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:139

شناخت منافقین











پیامبر خدا به من گفت:

«من بر امتم از مومن و مشرك نمی ترسم.

زیرا مومن را خداوند به وسیله ی ایمانش بازمی دارد،

و مشرك را به وسیله ی شركش می كوبد،

ولكن بر شما از هر منافقدل زباندان می ترسم!،

كه آنچه را می پسندید می گوید،

و آنچه را ناشایسته می دانید می كند»

نهج البلاغه

[صفحه 101]

از دیدگاه نهج البلاغه هیچ خطری برای تداوم انقلاب اسلامی بزرگتر از خطر منافقین نیست و هیچ آفتی مانند نفاق رشد و حركت امت اسلام را تهدید نمی كند.

امام علی (ع) وقتی كه حكومت مصر را به محمد بن ابی بكر واگذار نمود طی نامه ای دستورات لازم را به او داد، ضمن آن نامه امام بزرگترین خطری كه انقلاب اسلامی را تهدید می كند از زبان پیامبر خدا (ص) برای او تشریح كرد:

«.. و لقد قال لی رسول الله - صلی الله علیه و آله - «انی لا اخاف علی امتی مومنا و لا مشركا، اما المومن فیمنعه الله بایمانه و اما المشرك فیقمعه الله بشركه ولكنی اخاف علیكم كل منافق الجنان عالم اللسان یقول ما تعرفون و یفعل ما تنكرون»:

«... پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به من فرمود: كه من بر امت خود و بر انقلاب اسلامی نه از مومن می ترسم و نه از مشرك زیرا ایمان مانع می شود كه مومن به اسلام و به انقلاب و به امت خیانت كند و

[صفحه 102]

همچنین نفس شرك برای كوبیدن مشرك و خیانت افراد ضد اسلام، كافی است، ولی آنچه من از آن بیمناكم و تنها خطری كه انقلاب اسلامی را تهدید می كند خطر منافقین است، خطر منافقدل زباندان است، كه آنچه را می پسندید می گوید و آنچه را ناشایسته می دانید می كند».[1].


صفحه 101، 102.








  1. نهج البلاغه نامه ی 27 با توضیحاتی از نگارنده.